Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Hobi i ostala elektronika

Urednik: alexa_pg

Pravila foruma
Praktikujemo da na kraju opišemo kako smo rešili problem. Zatim zatvorimo temu >UPUTSTVO<
Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 13 Sep 2010, 12:12

tbag je napisao:...Ako se ide na slabiji motor a sa zamajcem (ima ga kod benzinaca i svih drugih) moguće je krenuti sa nulte tačke...
Cemu sluzi zamajac kod elektricnog motora ako se zna da ima maksimalni obrtni momenat pocev od 0 obrtaja? Drugo:
tbag je napisao:....Ja lično sve šta radim radim bez kontrolera i uvek realizujem sve šta bi kontroler radio bez problema. :pivopije:
Osnovno nacelo progresa jeste da se ne krece iz pocetka nego da se koriste dostupni resursi zarad stvaranja jos veceg dobra ili u prevodu - bilo bi isto kao kad bi ponovo pravio drveni tocak a krajnji cilj je svemirska stanica.
Kod E-automobila je glavni problem potrosnja struje a kako je poznato da jedan kontroler zamenjuje brdo pasivne elektronike, usteda u potrosnji struje je neoborivo na strani kontrolera....
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Avatar
tbag
_
_
Postovi: 30
Pridružen: 11 Sep 2010, 00:31
Location: Vranje

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao tbag » 13 Sep 2010, 12:57

Zamajac kod benzinca služi da obezbedi linearnu karakteristiku prenosa snage motora na točkove.Kod elektromotora bi mogao da služi za akumulaciju velike kinetičke energije pre početka kretanja i na taj način omogući motoru da lako savlada prvi pomeraj dok u kretanju može da ima više koristi od njega ... Ako je auto u leru može da se koristi za pokretanje agregata koji puni bateriju dok u kretanju takođe može da pomaže linearizaciju.Što se tiče kontrolera slažem se donekle.Ali kako god gledali softver se sporije izršava od procesa koji se treba izvršiti hardverskom elektronikom.Sad, ja sam rekao za sebe da sve realizujem bez kontrolera a ne da treba sve realizovati bez kontrolera.A u postu sam lepo naveo da ako se već pravi tim da u timu treba jedan koji zna da programira kontrolere :pivopije: .

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 13 Sep 2010, 13:20

Majstor Duja je napisao:Cemu sluzi zamajac kod elektricnog motora ako se zna da ima maksimalni obrtni momenat pocev od 0 obrtaja?
Ne znam koliko se razumes u tematiku elektromotora ali upravo maksimalni obrtni momenat pri 0 rpm znaci da dobijas max snagu el. motora pri startu, ta snaga lagano opada sa obrtajima - suprotno od benziskog motora cija snaga raste sa obrtajima...el. motoru ne treba zamajac...pogotovu u direktnoj vezi sa pogonskim tockom tj. nepotreban je i menjac, i kvacilo, diferencijal....pogledaj malo po netu teh. resenja pa ces videti...
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Avatar
tbag
_
_
Postovi: 30
Pridružen: 11 Sep 2010, 00:31
Location: Vranje

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao tbag » 13 Sep 2010, 15:32

Ok,ne treba,pogrešno sam mislio u startu tj. nisam ni razmišljao već samo preleteo preko posta.Za sve ostalo znam, tačno kako ide , od kud mi pade zamajac j.b.m li ga lolzi ...Rešenje za diferencijal imam ,elektronskim putem da bude rešeno, jer u startu ako je npr prednja vuča točkovi nemogu da vuku različitom snagom.Ali ne bih dalje na ovu temu ukoliko se ne rešimo da krenemo redom od sklopa do sklopa pa da nešto i napravimo.
Zadnja izmena: tbag, dana 20 Sep 2010, 15:20, ukupno menjano 1 put.

Avatar
kisko
Preminuo
Postovi: 2054
Pridružen: 12 Jun 2007, 01:51
Location: Kovilj-na kraj sveta
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: Kovilj-Novi sad

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao kisko » 13 Sep 2010, 16:01

Samo vi raspravljajte :tooo: zato i jeste tema da bi se videlo šta je dobro a šta ne,svakako da su iskustva drugih sa interneta vrlo poučna ali se nemoramo povući za njima.... :roll:
uvek ima nesto interesantno

kole085
_
_
Postovi: 4
Pridružen: 05 Okt 2012, 17:24
Location: Crna Gora

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao kole085 » 09 Jan 2013, 02:02

Izvinjavam se sto ponovo pokrecem ovu temu,ali evo i da ja nesto kazem na onovu svojih iskustava.Imao sam priliku da sa drugarom pokusamo nesto u praksi.Njegov otac ima reno 4 kojem je otisla limarija i uzeli smo zajedno da skinemo limariju da je odradimo kod majstora kako treba.Posto je reno napravljen auto tako da ima odvojenu sasiju i karoseriju dobili smo osnovni pogon za upotrebu koji je dosta lagan.Morali smo da improvizujemo neku vrstu klupe za sjedenje i jos neke drzace,ali to nije bilo problem :).E sada posto je odlucio da radi i generalnu motora dobili smo dosta vise vremena za neke eksperimente. Odlucili smo zbog lakseg pristupa da iskoristimo menjac i diferencijal koji nismo smjeli prepravljati,jer bi nas ubio drugarev otac posto je to ipak njegov auto :).Napravili smo medju plocu kojom smo povezali motor na postojeci menjac.Najveci problem su bili motori.Zbog velike tezine i skupe izvedbe pretvaraca sa dc napona na ac napon odustali smo od ac motora koji su mnogo laksi za naci i kupiti.Nasli smo jedan jaki motor od 12v,ali smo i od njega odustali,jer koliko god bio jak za pokretanje bila je velika potrosnja struje,pa je izvukao sve iz kamionskog akumulatora za samo par minuta(u prvom pokusaju je cak istopio kabal od napajanja koji je bio uzet od altenatora sa auto otpada,pa smo zato kasnije stavili kabal deblji od palca).Uvideli smo da je resenje da nadjemo motor koji radi na vecem naponu radi manje struje i boljeg iskoriscenja,jer akumulatori pod vecim strujnim opterecenjem brze dodju do stanja kljucanja i onda im naglo opada napon.Nasli smo motor od 48v koji je bio slabiji i mnogo bolji,jer na 4 obicna akumulatora auto je isao mnogo lakse i duze.Brzina je bila ista.Barem tako mislimo,jer nismo imali brzinometar prikacen.E sada postoji problem iskoriscenja da se poveca duzina autonomije.To nam je resio moj kum,jer nam je napravio da motor radi impulsno pomocu elektronike sa regulacijom.Teoretski to je trebalo da duplo poveca autonomiju,ali u praksi to nije bilo bas tako.Bilo je otprilike oko 80% od zamisljenog.Posto motori od samog starta vuku istom snagom auto je mogao da krece kao automatik sa ukljucenom zadnjom brzinom,pa predpostavljam da bi se nize brzine morale koristiti samo za neka veca opterecenja poput uzbrdice ili vuce neke prikolice.Da napomene da smo testove radili na ravnoj povrsini,jer smo se prvi put zeznuli kada nam se istrosio akumulator,pa smo morali auto da guramo uzbrdo sto nije nimalo zanimljivo :).Nekim logickim zakljuckom smo dosli do toga da bi motor koji radi na vecem naponu bio bolji,jer bi akumulatori mogli biti manji,ali sami tim bi i njihov broj bio veci,pa je pitanje da li bi se ista ustedelo po pitanju tezine i cijene kupovine akumulatora.U svakom slucaju bi kablovi bili laksi i jeftiniji,jer bi struja bila manja.Mi smo koristili ono sto smo imali i sto smo mogli pozajmiti,a da ne kupujemo nista dok ne vidimo da li je to ostvarljivo.E sada posto je kod reno sve kao kod lego kockica:),pa se da sve lako rastaviti i sastaviti probali smo i da napravimo pogon sa motorima direktno na tockovima(videli smo da nova e vozila imaju takve sisteme bez koriscenja bilo kakvog reduktora poput menjaca i slicnog)sto nije bilo lako,jer nismo uspjeli uopste naci takve motore.Improvizovali smo nesto slicno kao na kartingu,pa smo od jednog starog zadnjeg mosta prepravili i navarili osovinu koja je bila povezana sa obe zadnje glavcine,a na sredini osovine je bio lancanik.Na motor smo stavili drugi manji lancanik radi boljeg odnosa snage,jer smo se bojali da motor nece biti dovoljno jak da pokrene vozili u direktnom prenosu.Oba lancanika kao i lanac smo iskoristi od jednog viljuskara koji je bio rashodovan kod komsije u dvoristu.Prvi pokusaj nam nije uspio,jer je osovina pukla.Jedan prijatelj koji je tokar nam je kasnije to odradio da bude u centru,kao i da trpi opterecenje i po vertikalnom nagibu,jer reno za razliku od kartinga ima amortizere pa samim tim i rad po visini(o cemu mi nismo ni razmisljali).Ovog puta nije nista puklo,ali zato zamalo da se prevrnemo.Naime smo predvideli da se oba tocka vrte istom brzinom i na ravno i u krivini.E nije nam bilo tesko da probamo da resimo i to,jer smo bas bili zapeli,a vremena imali na pretek,pa smo resili da izvedemo nesto preko diferencijala,jer komsija sto vozi bmw nam je rekao da on to ima mehanicki regulisano i da se u krivini jedan tocak vrti sporije od drugog.Nasli smo kompletan zadnji most koji je bio sa diferencijalom od nekog manjeg auta sa zadnjom vucom(ili 4x4,ko cega znati :)).Mislim da je bio subaru.Nismo to uspjeli bas najbolje montirati,pa je izgledalo zaista smijesno,ali bez obzira sto nismo skinuli menjac i sto smo njegovu njegovu tezinu ostavili na sasiji auto je isao dosta bolje,ali,je sada bio drugi problem sto je auto imao bolji start,pa je proklizavao(bez obzira sto su akumulatori i njihova tezina bili pozadi),jer nismo mogli resiti kontrolu gasa.Nazalost uvideli smo da nemozemo mi to odraditi kako treba,jer koristenje menjaca olaksava stvar,ali zato smanjuje iskoristenje,jer ne samo da povecava tezinu nego i nepotrebno smanjuje odnos prenosa.U svakom slucaju autonomija nam se nije pokazala nesto zadovoljavajuca.Treba staviti motor sa vecim napoonom,a samimi tim i vise akumulatora(koji nisu ni malo jeftini),a kada se ima u vidu da oni rijetko traju duze od garancije koja je rijetko veca od 2 godine,onda to dodje skupa investicija.Skoro pa da je usteda kada montiras na postojeci auto plin i hho generator,a imas mnogo vise posla i glavobolje.Imali smo mi ideju i da uradimo sami sasiju kao za karting,ali za 2 osobe,ali smo odustali od toga.Nije nam bilo komplikovano,jer imamo zajednickog drugara koji bi nam to odradio,jer zna(drzao je ranije kartinge za iznamljivanje,pa je pravio neke za budjenje u koje je stavljao jace 2-taktne motore posto su mu originali koje je imao bili od honde 200cca 4-taktni i bili lenji).Razlog zbog odustajanja od ideje kojom bi dobili najlaksu sasiju je bila ta sto ne bi moglo da se koristi u stalnom saobracaju.Naime kada smo malo proucili zakon ispostavilo se da je mnogo lakse prepraviti neko postojece vozilo i samo na masinskom fakultetu uraditi provjeru i atest i registrovati ga poslije toga,nego praviti sopstvenu makinu.Razlog je izgleda u tome sto su postijeca vozila prosla sve testove po pitanju sigurnosti prilikom prevrtanja,ceonog sudara,bocnog udarca itd.,a da bi vase vozilo proslo sve to moralo bi da se uradi patent i samim tim omoguci nekoli istih vozila napravljeno po istom tom patentu(bez ikakvog odstupanaja)pa da se ona daju na koristenje nekoj od zaduzenih firmi na testiranje(citaj lomljene i unistavanje).Izvinjavam se sto sam bio ovoliko opsezan,ali mozda moje iskustvo(citaj neuspjeh)pomogne nekome u daljem razvoju.Da napomenem da nam i ideja o grijanju kabine nije bas bila uspjesna(iako je bila jednostavna),jer smo planirali da iskoristimo obicni fen prikopcan na pretvarac sa 12dc na 220 ac,ali nije ni to islo :).Nadam se da ce neko doci do nekog jeftinog i prakticnog resenja koje cemo moci svi primjeniti,jer sa ovakvim cijenama goriva se nece daleko stici :). Pozdrav

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 09 Jan 2013, 08:38

U svakom slucaju, poenta svog ovog pisanija jeste:
- imali ste slobodnog vremena
- imali ste volje da uradite
- niste imali potrebnog znanja
- niste imali dovoljan fond .

Procitao sam tekst i video neke amaterske greske u procesu izgradnje. Bilo bi vam mnogo lakse da ste prvo malo prostudirali tematiku pa tek onda pristupili izradi.
Atestiranje napravljenog vozila u samogranji uopste nije zahtevno registrovati u srbiji, postupak je isti kao kod modifikovanog. Ono sto trenutno kochi pojavu vise elektricnih vozila kod nas je registracija.
Naime, kako god sastavio elektricno vozilo ono se moze registrovati samo u grupi vozila od 1300-1600ccm sto je neisplativo. Nema popusta.
Drugo je cena baterija na ovim prostorima i porez na iste.
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Avatar
fanzo
Site Admin
Site Admin
Postovi: 15857
Pridružen: 02 Avg 2006, 06:41
Location: Bački Petrovac, Srbija
Phone number: 0038121781575
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: Bački Petrovac

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao fanzo » 10 Jan 2013, 08:51

Odlično iskustvo. Jedino imam zamerku na nepreglednom tekstu.

Ja sam se ranije šalio i pitao šta ako pojačaš muziku u vozilu, koliko onda to isto vozilo ima autonomiju. Ali eto ima još nešto, kao što si i spomenuo, a to je grejanje. Grejanje na električne grejače uopšte nije ekonomično. Grejanje za sada, koliko ja znam, je jedino moguće klima uređajem i to DC inverter. Ovakvo grejanje bi zahtevalo oko 200-300W. S tim što bi kada bi u režimu održavanja temperature u kabini (već zagrejana kabina) trošilo negde možda oko 50-tak vati, možda i malo manje.

Kvalitetne baterije su svugde skupe, osim ako se kupuje na mnogo više komada. I to mnogo skuplje nego one naše sa dve godine garancije. One ne bi izdržale ni jednu godinu kada bi se koristile za ovakvu upotrebu, jer bi se limeni delovi ćelije raspali mnogo ranije nego inače.
Litijum jonske, litijum polimer, možda ima i nešto još bolje već .. težina mnogo manja naspram olovnih, ali i cena mnogo veća.

Kao što Duja reče, el.motori u točkovima i DC impulsni kontroleri, bez upotrebe menjača i ostalih mehaničkih prenosa jer se tu gubi dragocena energija.

Ono što sam pisao ranije, je to da je najbezbolnije uzeti fabričko vozilo i prepraviti ga, jer:
Napraviti vozilo da bude stabilno (kao što si napisao u krivinama, itd) teško ćeš sam sa svojim iskustvom to napraviti, kada su ga godinama dorađivali i usavršavali mnogo veći stručnjaci. I na kraju ćeš doći do toga da si ti isto napravio, ali si sve kupovao u delovima, a što uvek, ali uvek bude mnogo skuplje.
Gde je tek servo volan i sve ostale novotarije koje postoje u vozilima ...
Gde je tek kasnije, a u toku eksploatacije kada bude trebalo održavati vozilo. Gde ćeš kupiti rezervne delove? Ili ćeš prilikom svake popravke ponovo morati nešto da prepravljaš.
Ovaj deo bi se mogao nazvati "otkrivanje tople vode".

Računam .. veoma grubo ... kada cirka 20% vozila pređe na električni pogon. Električna energija će još da poskupi, isto kao i plin .. thinking .. :lala: pa onda ispada "džaba ste krečili" .. u svakom slučaju podržavam tvoj projekat .. ali sam još mišljenja da je rešenje negde drugde, a to je kako proizvesti jeftinu električnu energiju? ...
Svakodnevno usavršavanje je bolje od zakasnelog savršenstva

Avatar
bogoslav
gx
gx
Postovi: 967
Pridružen: 10 Dec 2006, 01:41
Location: Nikšić
Phone number: 0038268000267
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: niksic

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao bogoslav » 10 Jan 2013, 09:50

@fanzo
a to je kako proizvesti jeftinu električnu energiju? ...

Ima i za to rešenje :idea: :arrow:

http://www.fanzo.org/forum/viewtopic.ph ... 79#p205079

Soko
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 216
Pridružen: 16 Jan 2012, 09:28
Location: Beograd
Specialty: whitegoods
Lokacija: Serbia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Soko » 10 Jan 2013, 10:07

Put ka resenju vodi preko maksimalne racionalizacije potrosnje energije. Efikasnost SUS motora je ispod 40%. Znaci maksimalno 40% sagorelog goriva se pretvori u neki rad a ostalo je toplota koju bacimu u atmosferu preko hladnjaka i auspuha.
Treba iskoristiti tu energiju, barem 50-80% te toplote opet pretvoriti u neki upotrebljivi oblik energije, najverovatnije elektricnu (mozda i hemijsku)

Druga stvar, koliko toplote ode kroz dimnjak u toplanama na cvrsta goriva, na gas, na mazut? Mnogo. A to je sve energija koja je mogla biti iskoristena.
Koliko energije se baci u Savu iz TE Nikola Tesla u Obrenovcu? Koliko se baci iz Kostolca?Koliko toplote bace gasne elektrane u Alziru? Negde sam nasao da im je efikasnost ispod 30%. Znaci da samo 30% spaljenog gasa pretvore u el. energiju a ostalo.... Rusima u dzep. Cak je neko pominjao da ce i kod nas praviti takve elektrane. Koliko su efikasne elektrane u Kini, Indiji, Pakistanu....

Energija u zagrejanoj vodi koju obilno bacamo u kanalizaciju, toplota koja nastaje usled hemijskih procesa u istoj toj kanalizaciji...

Mnogo se razbacujemo na sve strane a kukamo kako nam je energija skupa. Postoji jedna narodna mudrost o kojoj malo ko razmislja: "Pare se ne stede kada ih nemas"
Zadnja izmena: Soko, dana 10 Jan 2013, 10:33, ukupno menjano 1 put.

Avatar
fanzo
Site Admin
Site Admin
Postovi: 15857
Pridružen: 02 Avg 2006, 06:41
Location: Bački Petrovac, Srbija
Phone number: 0038121781575
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: Bački Petrovac

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao fanzo » 10 Jan 2013, 10:09

Bravo Sokole :tooo:
Svakodnevno usavršavanje je bolje od zakasnelog savršenstva

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 10 Jan 2013, 11:04

@Fanzo:
zasto nije dobro koristiti vec postojecu shasiju?
Instaliraces motor od nekih 10-25kW naspram onog benzinskog od 55kW, znaci da ti tu vec 50% cvrstine ogibljenja i konstrukcije ne treba.
Tezina takvog vozila je tu negde medjutim, usled regen. kocenja, kocioni sistem treba da bude manji.
Ne znam da li znas sta je space frame dizajn ali takav je idelan za ultra laka vozila na struju.

slika

Uvek sam govorio da je pogon vozila od 1000kg zbog jednog putnika od 80-100kg potpuno neefikasan.
Vozilo mora biti iste tezine kao njegova nosivost ili lakse od njegovog tovara da bi opravdalo upotrebu, kao na primer bicikl ili motorcikl.

Neko bi mogao da potegne pitanje bezbednosti. Ultra lako vozilo bi bilo manje bezbedno od teskog oklopljenog vozila.
U tom slucaju nemojte nigde ici peske jer to nije bezbedno, moze vas udariti nesto teze i cvrsce i povrediti vas.

Soko rece da je efikasnost SUS motora negde oko 30-40% ali efikasnost danasnjeg automobila je ispod 5% u totalu sto znaci da novac koji ste investirali u kupovinu, odrzavanje, registraciju, gorivo istog je isplativo samo 5% - sto je uzasno malo.
Znaci, primarni cilj je smanjene tezine, efikasan pogonski sistem kao i racionalna upotreba vozila uz pravilo: placam kad koristim a ne pausalno kao sto do sada drzave naplacuju luksuz koristenja vozila.
Znaci da ako zelim da registrujem vozilo za voznju samo vikendom - da mi se to omoguci. Ako zelim da ga vozim samo leti ili od tog datuma do tog datuma, da isto bude moguce.
Ako moje vozilo nema kubne centimetre da ne placam tu stavku kao za registraciju 1600ccm, prakticno bih trebao da platim samo osiguranje, taksu za koristenje puteva i koeficijent za snagu motora. Drzava treba da ukine PDV i carinu na LiFePo4 baterije (ili bilo koje litijumske) da podrzi uvodjenje sporijih kratkotrajnijih i bezbednijih vozila na putevima.
Dok se ne stvori pogodna klima u administraciji za razvoj elektro vozila - do tada nece biti ozbiljnijeg pomaka kod nas.

@Fanzo: Niko ti ne brani da postavish elektro solarne panele na krov kuce i da proizvodis i 2kWh struje pa radi s njom sta hoces. Potrebno ti je 3000evra (evro/W+pretvarac/invertor), mesec dana rada i znanja koje vec imas da to proradi. Za te pare mozes da se vozas automobilom 5 godina a paneli traju 25.
Za jos 1000e mozes da skladistis 10kWh u SLA baterijama (koje ces menjati na 3 do 5 godina).
Ako struju placas 30-40e mesecno tj. za 10g si isplatio ulozeno i imas jos 15g da se klackas...
(da dodam da je kod srpskih lopova prikljucak za struju 1500evra pa kad se sve to sabere, jeftinije ti je da imas svoje - ali na duze staze)

@Soko:
Moderni gasni kotlovi imaju efikasnost od 70-93%, ne znam gde si nasao taj podatak za Alzir i 30%?
Konto izduvnih gasova, razlika u temperaturi mora postojati inace ne bi postojao protok toplog vazduha. Moderne peci na drva imaju temperaturu vrelog gasa koji napusta loziste od maksimalno 100C pri sobnoj temperaturi od 25C (75C razlike, merio sam ga sa laserskim termometrom) a na izlasku iz odzaka, pri spoljasnjoj temperaturi od 10C, temperatura gasa je 50C, sto je oko 40C razlike, sto mora biti tako. E sad, u kom su stanju nase toplane, elektrane i ostalo smece, to necu komentarisati. Tehnologija je tu ali mi smo zaostali.

Poenta je da se podigne svest ljudi da pocnu da zahtevaju od drzave da im izadje u susret po pitanju alternativnih izvora energije a ne da nas kaznjava. U Americi, EU to uveliko postoji gde se kredit za alt.energetsku opremljenost kuce finansira sa 50% podsticaja od drzave...
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Soko
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 216
Pridružen: 16 Jan 2012, 09:28
Location: Beograd
Specialty: whitegoods
Lokacija: Serbia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Soko » 10 Jan 2013, 11:43

Majstor Duja je napisao:Moderni gasni kotlovi imaju efikasnost od 70-93%, ne znam gde si nasao taj podatak za Alzir i 30%?
Ne pricam o gasnim kotlovima za grejanje vec o elektranama koje generatore pokrecu turbinama na pregrejane gasove koji nastaju spaljivanjem zemnog gasa. Nedavno je bio clanak da se i kod nas planira izgradnja takvih elektrana.
Za kotlove znam koja im je efikasnost, koristim jedan.

BTW, koliki procenat potrosaca na svetu koristi "moderne" peci na drva a koliko je kotlova i smederevaca starijih od mene i tebe? Ceo svet trosi energiju i resurse.
Koja je cena tih modernih peci? U Italiji je pec na pelet (ne kotao vec sobna pec) od 2500 EUR pa navise. Komad livenog gvozdja, oplata i malo automatike. A svi se busaju u grudi, ekologija, usteda.... Yeah, right.

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 10 Jan 2013, 11:52

Sori, kapiram. Sad sam pogledao...zanimljivo, nije samo Alzir u pitanju, uglavnom su sve takve (30-40% efikasnost) a sa izmenjivacem toplote do 60%.
Industrial gas turbines differ from aeronautical designs in that the frames, bearings, and blading are of heavier construction. They are also much more closely integrated with the devices they power—electric generator—and the secondary-energy equipment that is used to recover residual energy (largely heat).

They range in size from man-portable mobile plants to enormous, complex systems weighing more than a hundred tonnes housed in block-sized buildings. When the turbine is used solely for shaft power, its thermal efficiency is around the 30% mark. This may cause a problem in which it is cheaper to buy electricity than to burn fuel. Therefore many engines are used in CHP (Combined Heat and Power) configurations that can be small enough to be integrated into portable container configurations.

Gas turbines can be particularly efficient—up to at least 60%—when waste heat from the turbine is recovered by a heat recovery steam generator to power a conventional steam turbine in a combined cycle configuration. They can also be run in a cogeneration configuration: the exhaust is used for space or water heating, or drives an absorption chiller for cooling or refrigeration.

Another significant advantage is their ability to be turned on and off within minutes, supplying power during peak, or unscheduled, demand. Since single cycle (gas turbine only) power plants are less efficient than combined cycle plants, they are usually used as peaking power plants, which operate anywhere from several hours per day to a few dozen hours per year—depending on the electricity demand and the generating capacity of the region. In areas with a shortage of base-load and load following power plant capacity or with low fuel costs, a gas turbine powerplant may regularly operate most hours of the day. A large single-cycle gas turbine typically produces 100 to 400 megawatts of electric power and has 35–40% thermal efficiency.
E sad sto se peci tice, proizvodjac je neka makedoska firma, tip peci je pec-kamin sa 75% efikasnoscu i nije nesto skupa, prosecna je cene.
To je tacno sto kazes da svi imaju neke praistorijske peci, neizolovane kuce, pa kukaju ali to je vec njihova stvar. Tehnologija je tu, da li ces potrositi 400e na letovanje, noviji auto ili na bolju pec i izolaciju kuce to je individualni izbor i stvar percepcije i svesnosti.

Da se mi vratimo na temu elektricnog auta...
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Avatar
fanzo
Site Admin
Site Admin
Postovi: 15857
Pridružen: 02 Avg 2006, 06:41
Location: Bački Petrovac, Srbija
Phone number: 0038121781575
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: Bački Petrovac

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao fanzo » 10 Jan 2013, 23:13

Dujo, postoji A segment vozila koji su dovoljno mali da bi zadovoljili upravo takve zahteve. Reno4 nema 1T.
Ono što si ti stavio na slici, meni liči na bolid za trkanje :lala: i nema mesta zaceger da se ide na pijac'.
Ne kažem da nisi u pravu za sve, u puno stvari se slažemo, ali za solarne kolektore grdno se varaš ako ćeš ih postaviti u Srbiji i imati koristi od toga u 10.god. Kolektori su i dalje izuzetno skupi. Akumulatori isto a i mali kapacitet i kratko traju.

U nekom normalnom svetu, a koji si spomenuo, se radi potpuno drugačije. U svom kućnom solarnom sistemu nemaš skupe akumulatore. Sav višak energije koji si napravio preko dana šalješ u elektrodisribuciju i za to dobijaš novac. Noću kada solarni kolektori ne rade, trošiš energiju iz gradske mreže. Sve to ide naravno preko brojila i plus i minus. E to je već nešto. Kod nas se nešto šuška, ali ovi naši lopovi ništa neće lako da daju, kao i svi drugi svetski lopovi i prevaranti...
Da je neka država ova naša, ja bih trebao dobiti neki, bilo kakav finansijski stimulans ili bar nagradu,.. odnosno svi takvi koji imaju kuće u fazonu kao ja. Ali ne, kod nas je sve naopačke, kada trošiš manje i ekološkije, onda ti ga još zavrnu, kao i sa gasom. Ohohoooj dobar deo stanovništva je prešao na "čvrsto" grejanje, a zašto?! Verovatno znaš iako ne pališ šibicu da zagreješ sobu. Ali to opet povlači za sobom nešto treće. U vreme grejanja, ne možeš napolju prostreti veš, a da ne smrdi posle na dim kada se osuši.... sada, po selima i predgrađima je vazduh daleko garaviji nego u gradu ..

Eto vidiš, da uvedeš trofaznu struju , traže ti 1500€. Pre samo 7 godina ja sam je uveo za tačno 900€. Tu je uračunato sve: papiri, od bandere kablovi, sa sve kutijom za dupli sat, i sve što ide u tu kutiju i gasni varničari 100KA x4, sa sve rukama i kopanjem. otimačina ..
Svakodnevno usavršavanje je bolje od zakasnelog savršenstva

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 11 Jan 2013, 09:59

Sto se tice uvodjanja struje tih 1500e je osnovna cena plus kabl od sata do kuce (satovi su sada na ulici, ne u kuci) plus svi ostali troskovi i instalacije i sto je najbolje i za tu cenu ne mozes da dobijes prikljucak jer..paaa..ne znam, trafo je preopterecen...
Ja sam i dalje za solarne panele i po ovoj ceni, samo da ne bih platio drkadzijama harac i reket. I onda se cude sto im je ovako:
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=676456


A sto se tice space frame sasije, ona je data kao primer. Jedan od najpoznatijih modela sa tom tehnologijom je Renault Espace (mislim da ima dovoljno sedista i mesta za ceger) space frame sa plasticnim panelima okolo. Moj matori ga ima od ' 93. i nema tacku rdje i prav je kao strela.
Za razliku od recimo mog Opela '96. (monokok samonoseca karoserija, klasika) koji se uvija kao krpa. Oba automobila imaju istu tezinu a espace je duplo veci od astre i ima vecu nosivost.

slika
slika
Chevrolet Lumina (isto sto i Espace)
slika

ovo je isto space frame:
slika

Ovo je isto space frame, Lancia Lambda iz 1922. :
slika

koriste ga i u US vojsci, tu shasiju (slika je velika):

Kod: Označi sve

http://www.marvingroup.com/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/filemanager/files/images/IMG_3602.jpg
Ovaj Flyer moze da nosi tezinu koliko je i sam tezak. To je uspeh. Ima motor od 1600ccm, 160KS nasuprot recimo preteskom Humvee-ju sa motorom od 6200ccm i 190KS
Manja verzija:
slika

Dobar dizajn karoserije znaci pola uspeha jer je celik i aluminijum (cevi) mnogo jeftiji od litijumskih baterija a teze vozilo znaci skuplje baterije za istu autonomiju.
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Soko
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 216
Pridružen: 16 Jan 2012, 09:28
Location: Beograd
Specialty: whitegoods
Lokacija: Serbia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Soko » 11 Jan 2013, 14:49

Majstor Duja je napisao: Ja sam i dalje za solarne panele i po ovoj ceni, samo da ne bih platio drkadzijama harac i reket. I onda se cude sto im je ovako:
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=676456
Izvinjavam se na off-u ali sam vrlo alergican na ovu temu pa ne mogu da se uzdrzim.
Kada bi krenuli od sebe mnogo vise bi ustedeli. Ja sam nakon objavljivanja detalja o Kolubari ozbiljno dosao u iskusenje da brojilo ukrasim macolom od 3 kila i okacim sekiru pored ormana. Da upozorim citace sta ih ceka.
Samo odgovornost prema mojoj deci me u tome sprecava, jer bi oni najvise ispastali moj zatvor. Dan danas nema epiloga svih onih velikih afera. Nece ih ni biti, naci ce 2-3 zrtvena jarca koji ce odlezati par godina i pufff.... pare oprane, 100ne miliona eur ispare a oni ce da salju 500.000 kontrola da sirotinju unesrecuju.

Kada vidim kako nas sve vuku za nos, vacare i otvoreno kradu na sve strane, ma krao bi struju bez trunke grize savesti, jos bi i komsijama delio.

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 11 Jan 2013, 15:04

Potpuno te razumem.
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

peja71
_
_
Postovi: 10
Pridružen: 18 Feb 2013, 20:39
Location: budva
Specialty: automotive

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao peja71 » 27 Feb 2013, 22:51

Evo i ja da kažem par reči na ovu temu,
početkom 2009 godine sam započeo sa izradom električnog vozila - skroz od nule. Napravio šasiju od alumunijuma, karoseriju od fiberglasa, prednji trap sam iskombinovao od delova raznih vozila, trougla ramena i glavčine od Renoa 4 sa prerađenim rukavcima od Yuga, prerađene uporne spone (rame) od Audi 6, balans štangla od ne znam čega povezana potkovicama od Audija sa ramenima. Letva volana od nekog Forda ako se dobro sećam, spone prerađene, podesiva šipka volana od nekog BMW-a (sve aluminijum), glavni kočioni opet od nekog BMW-a... Zadnji trap poput zadnje viljuške kod motocikala (izrađen od čelične ploče 10mm debljine) sa jednim točkom od Audi S6. Pogon na zadnjem točku preko kaiša od kombajna i drugog kaiša od motornih sanki, menjač je varijatorskog tipa i nalazi se na potezu između el motora i pogonske remenice koja prenosi snagu na zadnji točak preko kaiša od kombajna.Elektro motor je RADE KONCAR (ISTA 134 B4/B5 Series Wound DC 72V 5KW 87,5A 2200 o/min) koji je trebao da bude pogonjen preko kontrolera sa MOSFET-ovima ali zbog raznih okolnosti "nije stigao na red" da se završi. U među vremenu sam nabavio menjač od Toyote Prius (u njemu su dva trofazna DC motora sa neodijumskim magnetima) i 2 trofazna IGBT modula od 100 i 150A pa ću jednog lepog dana rastaviti menjač, izvaditi motore, preraditi ih za ugradnju u točak a uz nadam se vašu pomoć napraviti kontroler za njih.
Eto toliko za sad o mom projektu koji je igrom slučaja nazvan "Bela rada".
Evo par linkova:
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=2701
http://nvoreciklaza.blogspot.com/2009_0 ... 7898941829
https://plus.google.com/photos/10232789 ... banner=pwa

slika

Avatar
Majstor Duja
Neaktivan
Postovi: 3136
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Vozilo na električni pogon predlozi šta i kako

Post napisao Majstor Duja » 28 Feb 2013, 08:04

Svaka cast na dosadasnjem trudu i entuzijazmu!

:tooo: :pivopije:
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Odgovori

Natrag na “Elektronika”