Shema promene smera obrtanja monofaznog kaveznog motora?

Hobi i ostala elektronika

Urednik: alexa_pg

Pravila foruma
Praktikujemo da na kraju opišemo kako smo rešili problem. Zatim zatvorimo temu >UPUTSTVO<
dane
gx
gx
Postovi: 321
Pridružen: 02 Apr 2007, 16:38
Location: Hrvatska
Contact person: Dane
Specialty: tv-multimedia
Lokacija: cro

Shema promene smera obrtanja monofaznog kaveznog motora?

Post napisao dane » 23 Okt 2010, 20:39

Potrebna mi je shema ljevo-desno za monofazni kavezni motor ali samo sa tasterima za dizalicu za beton ( dva tastera plus gljiva bez releja)

dopisano:
Kolege radi se o kolektorskom motoru a pitanje je kako to riješiti sa dva tastera i jednom sigurnosnom gljivom a što se tiče izmjene smijera i spajanja to već znam samo ne mogu skužit kako da to napravim bez releja ili sklopnika ova shema je za trofazni motor sa svim istim otporima namotaja ali ja na ovom motoru imam različit otpor pa to malo otežava situaciju i imam izvučene žice od pomoćnog i glavnog namotaja vani

dopisano:
znaći potrebno mi je kada stisnem jedan taster da ide na jednu stranu a kad pustim taster da stane i tako kada stisnem drugi taster da ide na drugu stranu a kad pustim taster da stane a kada stisnem gljivu da se ne može uključit niti jedan smjer.
Dane

Avatar
Majstor Duja
____
____
Postovi: 4171
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao Majstor Duja » 23 Okt 2010, 21:02

Dane, kolege konstantno trebaju da ti postavljaju dodatna pitanja jer u biti ne napises nista!

Kog je tipa taj motor? Ima li cetkice i kolektor ili induktivni kavezni motor (bez cetkica)?

Koliko izvoda ima taj monofazni motor?

Ako mislis da induktivni kavezni motor (bez cetkica) mora se ispostovati sledece:
- moraju se obrnuti zice na pobudnom namotaju sto znaci da moraju biti 4 zice (kontakta) u razvodnoj kutiji ili se mora otvarati motor pa se dodatno izvlaciti kontakti od motora. Zatim preklapanjem tih zica dobijes smer...
ac motor.jpg
ac motor.jpg (13.65 KiB) Pregledano 9872 puta.
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

darko080372
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 733
Pridružen: 28 Nov 2007, 22:03
Location: Beograd
Contact person: Darko
Specialty: whitegoods

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao darko080372 » 23 Okt 2010, 22:31

L2 i L3 su ti pomocni namotaji.SW3 ti je pecurka a SW1 i SW2 su ti za levo desno.
Promena smera sa dva tastera 1.jpg
Promena smera sa dva tastera 1.jpg (22.32 KiB) Pregledano 9862 puta.
L2 ti je glavni namotaj u jednom smeru a L3 pomocni.A u drugom smeru ti je L3 glavni a L2 pomocni.Mogu da ti to isto nacrtam bez oznake L2 i L3 ako ce ti to na taj nacin biti jasnije?
Zadnja izmena: Majstor Duja, dana 24 Okt 2010, 17:47, ukupno menjano 3 puta.
Razlog: NAPOMENA: Vazi samo za trofazne motore preradjene za monofazno napajanje!

darko080372
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 733
Pridružen: 28 Nov 2007, 22:03
Location: Beograd
Contact person: Darko
Specialty: whitegoods

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao darko080372 » 23 Okt 2010, 23:37

dane je napisao:a kako to zar nije manji otpor uvijek glavni namotaj a veći otpor pomoćni da li si siguran da će to šljakat pošto nije isti otpor oba namotaja
Ovo ti vazi za neke vrste motora,npr na ves masini je tako odradjen motor:glavni namotaj manji otpor a pomocni veci ali tom motoru nemozes menjati smer i to se kod tog motora koristi za centrifugu,a za levo desno kao na slici iznad.Proveri dali taj tvoj motor ima tri izvoda i dali imas i koje otpore izmedju namotaja?

Avatar
Majstor Duja
____
____
Postovi: 4171
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao Majstor Duja » 24 Okt 2010, 13:26

dane je napisao:kolega ali ja imam samo 2 namotaja a ne tri
Dane, pitao sam te koliko imas izvoda u razvodnoj kutiji samog motora? Postoji 4-5 vrsta kaveznih (ne-kolektorskih) motora... :shock:
imam izvučene žice od pomoćnog i glavnog namotaja vani
Da li znaci da ih imas 4 ? Postavio sam ti sliku (moj prvi post) koja ti kaze kako da ih povezes, ne razumem sta sad nije jasno?

Druga je stvar tvoj zahtev, koji je moguc samo na jedan nacin i to:
- motor se vrti u desno: ukljuciti ( povuci na gore) sigurnosni prekidac (pecurku,gljivu) i u istom trenutku kratko zadrzati taster za DESNO (2-3sek) da motor krene i otpustiti ga,
- motor se vrti u levo: ukljuciti ( povuci na gore) sigurnosni prekidac (pecurku,gljivu) i u istom trenutku kratko zadrzati taster za LEVO (2-3sek) da motor krene i otpustiti ga,
- gasenje motora ili STOP: pritisnuti "gljivu" i prekinuti dovod struje.
ac cw ccw.jpg
Laux - pomocni namotaj (veca otpornost )
L1 - glavni namotaj (manja otpornost)
C - pobudni kondenzator
Tlevo - taster 2xNO kontakta ( normalno otvoren)
Tdesno - taster 2xNO kont.
P - sigurnosni prekidac "gljiva"
OS- automatski osigurac (OBAVEZNO!) jer u slucaju da pritisnes Tlevo i Tdesno u isto vreme napravice se kratak spoj

Sa dodatnom elektronikom i par tastera moze se izvesti sistem kako treba jer bi elektronika (automatika, tacnije) u tom slucaju vrsila pobudu samostalno a na otpustanje tastera sistem bi stao, potrebna je samo jedna dodatna sklopka i vremenski rele.
Pogledaj malo ovaj link:

Kod: Označi sve

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00887a.pdf
da bi ti stvari bile jasnije ili ako i sad nije jasno kako molim te da potrazis pomoc nekog automaticara da bi izbegao haos ako povezes nesto pogresno jer iz tvojim postova vidim da nemas potrebno znanje da bi izvrsio ovaj zadatak bezbedno po sebe i okolinu.


@Darko: motori od ves masina verovatno imaju dva namotaja za pobudu pa moze da se vezu po tvojoj shemi, vecina standardnih AC motora ima samo jedan pomocni....
L2 ti je glavni namotaj u jednom smeru a L3 pomocni.A u drugom smeru ti je L3 glavni a L2 pomocni...
Ovo nikako ne moze da se poveze jer su namotaji razlicite snage ...Moglo bi samo kod trofaznih motora koji su povezani da rade na monofazno napajanje (ali sa gubitkom 70% snage, licno probao )... ;)
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

vlajkosdb
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 622
Pridružen: 27 Jun 2007, 06:23
Lokacija: NOVI SAD

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao vlajkosdb » 24 Okt 2010, 15:01

Nemoze monofazni motor za tu namenu ,tj. promena smera pod takvim teretom,a nedajes podatke o motoru,iako kolege to traze da bi ti dobio kvalitetan odgovor.Za takve potrebe ,cestog menjanja smera koristi se iskljucivo trofazni motor.Kod monofaznih motora sa glavnim i pomocnim namotajem,te starnim ,ili radnim kondezatorom,ili i jednim i drugim,moze da se vrsi promena smera vrtnje,obrtanjem krajeva pomocnog namotaja,tako sto se grebenastom sklopkom ,umesto kratkospojnika na klembertu menja smer vrtnje,ali ako je promena cesta,puca kondezator,jer centrifugalni prekidac usled opterecenja nemoze da brzo postigne broj obrtaja da bi iskljucio kondezator.
Inace na tu temu ima dosta na guglu pa trazi ,i citaj.

Avatar
buzdumra
gxu
gxu
Postovi: 6545
Pridružen: 22 Okt 2006, 20:14
Location: srbija

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao buzdumra » 24 Okt 2010, 15:51

Radio sam to sto njemu treba , ja sam izbacio taj taster i ubacio grebenasti prekidac.
Taster izgleda ka prekidac sa 3 polozaja srednji polozaj je 0 a ova dva su L i D i to radi tako sto okrece pomocni namotataj kao sto je Duja nacrtao.
proradijo mi net zahvaljujuci fanzi

vlajkosdb
bela tehnika
bela tehnika
Postovi: 622
Pridružen: 27 Jun 2007, 06:23
Lokacija: NOVI SAD

Re: potrebna shema ljevo desno monofazni motor

Post napisao vlajkosdb » 24 Okt 2010, 15:57

Kaze da mu treba za dizanje betona,znaci koristice kolica,japaner,ili slicno,kolko sam ja radio po gradilistima razne automatike,nigde nisam video dizanje betona da ide preko puznog prenosa,zato sto je jako sporo,i nigde nije koristen monofazni motor,ali se puzni prenos koristi u radionicama,itd.No,on dade malo podataka,a mi se upecali.
Monofazni motor se koristio kod Lifamovih elevatora za utovar kukuruza,ali bez promene smera vrtnje.

Avatar
Majstor Duja
____
____
Postovi: 4171
Pridružen: 23 Avg 2006, 17:29
Location: Novi Sad - centar
Warranty service: http://www.elektrocentar.com
Contact person: Goran Duic
Specialty: tv-multimedia

Re: Shema promene smera obrtanja monofaznog kaveznog motora?

Post napisao Majstor Duja » 24 Okt 2010, 17:58

Ocistio sam temu jer nas postavljac teme nije udostojio dalje komunikacije.
@Vlajko:
verujem da je tako ali ja sam u UK video 2 te gradjevinske dizalice i obe su imale puz za prenos zbog sigurnosti, svi motori su bili monofazni 1kW (trofazna u UK je retkost), nisu imali kocnicu vec je puz bio kocnica - u slucaju nestanka struje, ne znam kako je kocnica resena na ovim drugim...

slika

Svaka cast Ranko, dao si mi ideju sa tom trojkom:
shema ( pomocni i radni namotaj rade zajedno svo veme, nije predvidjeno za kontinuinalni rad)
Koriste se tasteri sa 3 radna kontakta (3xNO):
Resize of AC MOTOR.jpg
Resize of AC MOTOR.jpg (18.86 KiB) Pregledano 9418 puta.
Rule #1 "Always stand for what you believe, even if it means standing alone."

Zaključano
  • Slične teme
    Odgovori
    Pregledano
    Zadnji post

Natrag na “Elektronika”